ما هو البيتكوين ؟ وكيفية الربح منه ؟ - مقال كلاود
 إدعم المنصة
makalcloud
تسجيل الدخول

ما هو البيتكوين ؟ وكيفية الربح منه ؟

الربح من الانترنت

  نشر في 20 يونيو 2017  وآخر تعديل بتاريخ 08 ديسمبر 2022 .

البيت كوين ( Bitcoin ) هي عبارة عن عملة معماة او افتراضية يمكن مقارنتها بالعملات الأخرى مثل الدولار أو اليورو، لكن مع عدة فوارق أساسية، من أبرزها أن هذه العملة هي عملة إلكترونية بشكل كامل تتداول عبر الإنترنت فقط من دون وجود فيزيائي لها. كما أنها تختلف عن العملات التقليدية بعدم وجود هيئة تنظيمية مركزية تقف خلفها، لكن يمكن استخدامها كأي عملة أخرى للشراء عبر الإنترنت أو حتى تحويلها إلى العملات التقليدية .. والمقصود بانها عملة معماة او افتراضية يعني عملة مشفرة تعتمد بشكل أساسي على مبادئ التشفير .

عملة البيتكوين متكونة من 100 مليون ساتوسي والساتوشي ده زية زي القرش او السنت يعني مثلاً الدولار 100 سنت كذلك البيتكوين 100 مليون ساتوشي .. وقيمة العملة دي تبلغ اليوم في سوق حوالي 2509 دولار وفي صعود مستمر ومن المتوقع انها خلال هذا الشهر ستكون قيمة العملة اكثر من 2800 دولار ..

مخترع العملة دي او مصنعها اسمة ساتوشي ناكاموتو وانطلاقة العملة كانت بدايتها من 2008 وتم وصفها حينها بالعملة النقدية الالكترونية تعمل علي مبدأ Peer-to-Peer يعني الند بالند وهو مصطلح بين البشر يعني التعامل المباشر بدون وسيط ..

ولكي تضمن الامان وعمليات التحويل والاستلام والايداع بطريقة سليمة وصحيحة بدون تعقيدات او نصب او حتي سرقة .. يكون لديك عبارة عن بنك الكتروني خاص بيك اسمة ( محفظة بيتكوين ) block chain يمكن من خلالها التعرف علي رصيدك بالبيتكوين وما يوازية بالعملة الاجنبية الدولار او اليورو ويتم حسابات التحويل والاستلام وغيرة من امور داخل هذه المحفظة ...

ومن اهم المحافظ والاكثر امان وضمان ..

1- xapo

2-blockchain

عند عمل محفظة بيتكوين سوف يتكون عندك انت كمستخدم لمحفظتك عنوان للمحفظة WALLET ADDRESS

يكون بهذا الشكل : - 3Gqzak6onBQfGoMDHaUNXsMuCpb6sA7hva

ده طبعاً من علية بيتبعتلك اي مبالغ او كميات بيتكوين المطلوبة اللي انت بتشتريها او اللي بتكسبها او ارباحك اللي بتسحبها من المواقع وغيرة .. الآن انت جاهز تماماً للتعاملات الربحية استلام ارباح ارسال وايداع وغيرة

أولاً لكسب البيتكوين كمبتدأ عندك خيارين :

اولهم وافضلهم هوا الاستثمار يمعني حضرتك هتشتري بيتكوين من احد التجار بالقيمة اللي انت عايزها مثلاً عايز تشتري بـ 100 دولار او 300 او زي ما تحب لتبدأ استثمارهم في مواقع الاستثمار بالبيتكوين ..

من اهم وافضل واقوي المواقع للاستثمار علي مدار 5 سنين موقع hashocean هاش اوسين ارباحة 30% من قيمة رأس المال المستثمر .. يعني استثمارك يرجعلك في خلال 3 شهور وكل اللي هيجي بعد كده ارباح ثابتة من الموقع لمده غير نهائية مستمرة بدون انتهاء الصلاحية .. كما ان الموقع مضمون 100%

البيتكوين ده بيتم تصنيعة ازاي ؟ او بيتجاب منين ؟

البيتكوين + شغل الموقع بيتم عن طريق تعدين البيتكوين .. ايه هوا التعدين ده ؟ او التنقيب ؟

كلنا عارفين ابار البترول او الحفر والبحث عن مناجم الدهب وغيرة ..

اهو ده شبة البيتكوين بس الفرق ان ده بيتم الحفر والبحث والتنقيب عنة بواسطة اجهزة متطورة جداً بتسحب طاقة قوية وكبيره .. بيتم تشغيل الاجهزة دي مده معينة يومياً للتنقيب عن البيتكوين وانتت كمستثمر بتدفع في مقابل انك تتشتري كمية معينة من طاقة التعدين وهما بيشغلوهالك ويدوك ارباحك ..

وطبعاً فية عدة مواقع تانية كتير للاستثمار زي ومن اهمهم برده موقع coince وموقع ريسايكل بتاع المخلفات وغيرة للي حابب يستثمر علي اكتر من موقع يكلمني وانا هقولة ايه الافضل والاحسن ..

الخطة التانية بقي من انك تجني ارباح عن طريق البيتكوين بدون رأس مال .. هيا العمل علي مواقع جمع الساتوشي .. مواقع كتير جداً بتقدملك خدمة انهم بيدوك كمثل 1000 او 500 ساتوشي كل معدل دقيقة او 10 دقائق او 20 دقيقة او ساعة وبتفرق من موقع للتاني .. بيدوك الساتوشي في نظير مشاهدة الاعلانات او حل رموز الكابتشا اللي هيا عبارة عن كتابة رموز او اختيار صور معينة من بين مجموعة صور ..

للمزيد >> http://www.mafhom-web.tk/



   نشر في 20 يونيو 2017  وآخر تعديل بتاريخ 08 ديسمبر 2022 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !


مقالات مرتبطة بنفس القسم

















عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا